Thursday, 21 November 2013

Novel: Rahsia Di Sebalik Memori Yang Lalu

Hai Assalamualaikum, semua apa khabar, saya sihat alhamdulillah, novel ni baru prolog ..... cerpen tu pulak in proses sori~ saya akn try mempercepatkan ending cerpen saya ^_^ maaf klu ayat kat citer ni slh n typo... lagipun saya ni memang typo =='' haha sori2 again ye hope korg enjoy bace ^_^ klu ade ape2 yg x ok comment aje ;) insyaallah nnt kite btlkan ^_^

Prolog

“Bang, cuba bawak kereta tu slow- slow sikit, kite nak balik rumah, bukan nak pergi racing” pujuk si isteri kepada si suami. Si suami hanya buat tak tahu sahaja dengan kata- kata si isteri.

“Ayah betul kata ibu, cuba bawak kereta tu slow- slow” sokong si anak. Tetapi si ayah tetap berdegil, dia hanya buat tidak endah sahaja.

Krig! Kirg!

Aduh! Time nilah si telefon nak berbunyi, kacau betullah dedis hati si ayah. Sebelah tangannya kini  memegang stereng dan di sebelah tanganya lagi menggagau mencari telefon bimbit miliknya.

“Abang memandu saja ye biar saya yang ambik telefon tu dan jawab” kata si isteri. Apabila tangannya  ingin mencapai telefan tiba- tiba.

“Tak payah abang boleh ambik sendiri” pangkal si ayah, si anak hanya melihat sambil menggelengkan kepala saja.

Kring! Kring! Telefon itu kembali bebunyi lagi.

Aduh terjatuh kat kaki pulak telefon ni. Si ayah mula mensengetkan sedikit badannya agar tangannya dapat mencapai telefon yang terjatuh di kakinya itu. Tanpa sengaja tangannya yang sebelah memengang stereng kereta terpusingkan stereng kereta itu.

“Ayah pokok!” jerit si anak dan akhirnya.

Dum!

                                       ********************

 “Ayah!” jerit Putri Nur Aqilah. Ya Allah, aku mimpi sahaja, Astaghfirrallahazim. Qilah meraup mukanya. Ya Allah apa makna mimpi ini, Ya Allah sesungguhnya engkau mengetahui, kau pulihlah kembali ingatan ku Ya Allah doa Qilah dalam hati.
“Qilah, are you okay dear?” tanya Datin Dalili Husna selepas membuka pintu bilik tidur anaknya. Kaget dia tadi bersama suaminya Dato’ Afifudin apabila mendengar jeritan anak mereka.  
“Erk... Qilah okay aja mommy, don’t worry just bad dream saja” terang Qilah dengan tenang. Datin Dalili datang ke arah Qilah lalu dia usap- usap kepala Qilah.

“Hurm... mimpi apa tadi?” tanya Datin Dalili dengan kasih sayang.

“Erm.. just mimpi biasa sahaja mommy tak ada apa- apa yang perlu di risaukan lah”

“Kalau begitu, mommy pergi balik ke bilik semula ye”kata Datin Dalili. Qilah hanya mengaggukkan sahaja kepalanya. Selepas itu Datin Dalili mencium dahi Qilah lalu dia keluar daripada bilik Qilah.

“Ya Allah, kau bantulah hambamu ini, sudah lama hamba mu ini helang ingatan, kau sembuhkanlah penyakit ku ini, sesungguhnya hamba mu ini ingin mengetahu siapa diri hamba ini” rintih Qilah lalu dia membaringkan tubuhnya dan menyabung kembali tidurnya.

                                    *************************

-Ain Mat Salleh-

Tuesday, 19 November 2013

Saja - saja

Hurm, Assalamualaikum ^_^, sori psl cerpen tu ... nnt kite cube siapkan ngan cepat.... skrg ni kite saje2 nk tulis sebuah ape yerk? hehehe x tau ape yg blh dikatekan hehe .. trase tangan gatal nk tulis pulak hihihi ini x ade kaitan ngan sape2 yerk... (maaflah ari ni saya demam sikit so... saya memang suka ngarut time demam haha) =='' benda ni kluar kat otk selepas mendengar lagu2 yg ade kat blog kak yukina\hana ^_^ i like piano >.< sori klu ayt kelam kabut atau x betul hihihi ==''

Andai aku seorang pemain musik
akan ku mainkan sebuah lagu untuk mu,
Andaikan aku seoarng penyanyi
akan ku nyayikan lagu untuk mu,
Andai aku seorang penulis lagu
akan ku ciptakan sebuah lagu untuk mu,
Andai aku seorang penulis novel
akan ku coretkan kisah hidup mu,
Andai ku seorang pelukis
akan ku lukiskan sebuah potret wajah mu,
Andai aku seorang pelawak
akan ku ceriakan hidup mu,
Andai aku seorang pendengar setia
akan ku dengar semua kisah hidup mu,
Andai aku ada kuasa
akan ku putarkan putaran hidup mu agar kita terus bersama

~Tamat~

p\s: Tada... tamat dh hihi~ sori klu ayt tu ade yg x sedap didengari ^_^ ..... okylah kite nk rest dulu.... sori di ats semua slh silap kite _ _'' hihi ~ bye2 and Assalamualaikum .... semoga korang sehat selalu ^_^

-Ain Mat Salleh-

Thursday, 14 November 2013

Psst ~

Assalamualikum~ saya nk ckp terima kasih kat korg krn bace cite yg ade kat sini~ maaflah pasal cerpen izinkan aq tu lambat siap ~ kite kurg sihat nnt bile2 kite siap kan~ thon dpn masokasrama~ mungkin nnt akn ade byk idea untuk citer ^_^,  saya nk ckp trimas kat keluarga saya, guru2 sekolah, kwn2 saya, akak2 \ abg group fb , kwn chat penulisan2u, dan pembace ^_^ korang sumber inspirasi saya thanks >.< bye assalmualikum dan semoga bahagia selalu~ ^_-

-Ain Mat Salleh-

Saturday, 9 November 2013

Cerpen : Izinkan Aku

Cerpen : Izinkan Aku

“ Woi! perempuan sial, kan aku dah kata kau tak payahlah nak sibuk jaga makan pakai aku. Menyibuk aja tau tak? Baik kau pergi berhambus daripada bilik aku sekarang jugak kalau tak aku sepak muka kau tu lagi sekali” jerkah Nadzi kepada isteri yang baru di nikahinya sebulan lepas. Perasaan bencinya kepada isterinya itu semakin bertambah apabila melihat muka isterinya itu berada di biliknya.
Terkaku terus tubuh Adlina apabila mendengar jerkahan Nadzi itu. Adlina menahan air matanya agar tidak gugur, jika air matanya gugur... nanti pasti Nadzi akan memarahinya lagi. Sepanjang awal pernikahan mereka Adlina tidak pernah dilayan dengan baik oleh suaminya. Setiap hari telinga dia akan mendengar cemuhan daripada suaminya terhadapnya. Setiap hari dia akan diperlakukan seperti boneka kepada Nadzi. Setiap hari dia akan disepak terajangnya daripada suminya. Walaupun Adlina dilakukan sedemikian rupa tetapi dia tetap bersabar kerana di dunia ini dia tiada sesiapa kecuali suaminya itu. Hidupnya dulu sepi tiada sesiapa,malahan tiada ibu, tiada bapa, tiada keluarga, dan dia juga tidak mempunyai kawan. Dia hanya anak yatim yang tidak mempunyai asal usul dan dia telah di kutip daripada keluarga Nadzi. Dari situlah dia mendapat menumpang kasih sayang yang telah hilang daripada hidupnya.
“Woi! Kau nak aku lempang telinga kau dulu ke? Baru kau boleh dengar hah! Dasar perempuan pekak”marah Nadzi kepada Adlina lalu dia pergi ke Adlina dan dia menarik kuat rambut Adlina.
“Abang, sakit bang, sakit...... tolong jangan buat Ad macam ni abang.......  ampun abang ... ampun .... Ad janji Ad tak akan buat lagi..” kata Adlina dalam gagap sambil menahan rasa sakit yang tak terperi. Air mata yang ditahan akhirnya tumpah jua dan dalam lama kelamaan  kedengaran bunyi esakan Adlina.
“ Argh! Baik kau senyap kalau tak aku hentak kepala kau dekat dinding hari ini” marah Nadzi apabila mendengar bunyi tangisan isterinya itu. Dia cukup benci mendengar tangisan perempuan. Huh! Nak tunjuk simpatilah tu.
Tanpa memikirkan kesakitan yang di alami oleh Adlina, dia menarik Adlina keluar dari biliknya lalu dia hempas pintu biliknya sekuat hati. Kini Adlina sudah berada diluar bilik Nadzi, dia hanya mampu menangis teresak- esak sambil memegang kepalanya yang masih terasa sakit. Rambutnya yang di tarik oleh Nadzi kini diusap perlahan- lahan kononnya mahu menghilangkan rasa sakit tetapi perbuatannya itu hanya sia- sia kerana kulit kepalanya tetap terasa sakit sangat seperti mahu tercabut. Didalam hati Adlina hanya mampu berdoa kepada Allah supaya membuka pintu hati Nadzi untuk menerimanya dengan seadanya dan dia berminta kepada Allah semoga terbuka pintu hati Nadzi untuk bertaubat dan kembali kepada jalan Nya.
                                          
                                             ********************

Pada waktu malam,Adlina menunggu Nadzi di ruang tamu rumah mereka. Hatinya gelisah menunggu kepulangan sang suami. Sejak daripada hari itu Nadzi pergi keluar rumah tanpa pulang selama 3 hari. Sudah berkali- kali dia call Nadzi tetapi tidak diangkat malah di biarkan sahaja. Sihatkah dia? Sakitkah dia? Semua persoalan itu berlegar- legar didalam otaknya. Rasa rindunya pada Nadzi membuak- buak. Walaupun Nadzi tidak pernah membalas rasa cintanya tetapi rasa cintanya terhadap Nadzi tak pernah terhakis malah semakin bekembang mekar. Tengah sedap- sedap Adlin mengelamun tiba- tiba kedengaran bunyi ketukan pintu rumahnya bertalu- talu.
Tok! Tok! Tok!
Ya Allah, kata Adlina dalam hati sambil mengurut dada nya berkali- kali. Adlina segera bangun daripada sofa lalu dia pergi ke arah pintu. Telinganya terasa bingit apabila mendengar ketukan di pintu tanpa henti. Di hayunkan langkah kakinya dengan lebih pantas selepas itu dia memulas tombol pintu rumahnya. Alangkah terkejutnya dia apabila melihat Nadzi dalam keadaan mabuk dan dikiri Nadzi ada seorang wanita yang berpakian seksi sedang memapah Nadzi agar tidak terjatuh. Betapa sedihnya hati Adlina apabila melihat keadaan suaminya itu. Hatinya berasa sedih sangat. Dia seperti dapat merasakan hatinya dihiris- hiris oleh pisau.
“Woi! Takkan kau nak tengok sahaja, cepatlah buka pagar ni, takkanlah itupun aku yang perlu cakap, dasar bodoh” tempik perempuan seksi itu kepada Adlina.
Alangkah terkejut Adlina apabila mendengar tempikan wanita itu. Walaupun kedengaran bunyinya agak kurang ajar tetapi Adlina tetap bersabar. Dengan cepat Adlina mengambil kunci pagar rumahnya lalu dibuka pagar yang berkunci itu. Wanita tadi itu terus masuk kerumah itu sambil memapah Nadzi sekali lalu dia memberikan isyarat mata kepada Adlina tanda menyuruh supaya Adlina pula yang memapah Nadzi. Huh! Menyusahkan aku betullah, kata perempuan itu dalam hati lalu dia pergi keluar daripada rumah Adlina selepas Adlina menyambut Nadzi tadi.
“Em....Em... Emy, you nak pergi mana tu? Hahaha....... you ni honey, jomlah kita pergi masuk dalam bilik sekarang.... i bosan ni” kata Nadzi dalam keadaan mabuk. Astarghfirllahhalazim ..... mengucap Adlina dalam hati. Dia memapah Nadzi masuk kedalam bilik tidur sambil mendiamkan diri apabila mendengar suara Nadzi meracau- racau bagaikan histeria saja lagaknya.
Setelah mereka sampai di kamar tidur terus Adlina meletakan Nadzi di atas katil lalu dia membetulkan sedikit posisi Nadzi yang agak senget kepada lurus. Apabila Adlina mahu pergi keluar daripada kamar itu tiba- tiba dia merasakann lengannya  di tarik kasar sehingga menyababkan dia terbaring di atas katil bersama dengan Nadzi. Terpinga- pinga Adlina seketika, tetapi disedarkan dirinya agar tidak terus terleka. Ketika Adlina mahu bangun daripada pembaringan tiba- tiba dia merasakan tangan Nadzi melingkar dipinggangnya lalu di tarik badan Adlina yang kecil di dalam pelukan.  
“You nak kemana ni Em? Dahlah tu..... jom tidur dengan i, i penat ni”
Zap! Kini hati Adlina berasa seperti dihiris buat kesekian kalinya lagi apabila mendengar kata- kata Nadzi itu. Tidak semena- mena air matanya terus muluncur laju tanpa henti. Dia benar- benar ingin beredar dari kamar itu tetapi malang bila kudranya tidak mampu merenggangkan pelukan kemas milik Nadzi. Dalam hati tidak rela, dia terpaksa juga merebahkan tubuh di sisi Nadzi meskipun dia tahu akibat yang bakal dia hadapi.

                                    **************************

“Urgh!.... benda apa yang ada kat sebelah aku ni?” ngomel Nadzi dalam keadaan  mamai. Nadzi mencelikkan matanya seketika untuk cuba melihat siapa gerangan yang berada disebelahnya, namun hampa kerana keadaan di dalam bilik itu amat gelap dan ia amat menyukarkan mata Nadzi untuk memfokuskan penglihatan. Pantas saja tangan Nadzi menggagau mencari suis lampu. Dan dalam sekelip mata, ruang bilik yang gelap itu sudah terang- benderang.  Terkejut Nadzi apabila melihat gerangan yang berada di sebelah dia adalah Adlina. Dia seperti dapat merasakan jantungnya berdegup kencang apabila melihat wajah polos milik Adlina. Cantiknya dia.....  berbisik hati Nadzi. Kini Nadzi sudah mengubahkan posisi dirinya, daripada berbaring terus dia duduk menghadap Adlina. Jari- jemarinya miliknya mula gatal mengusap seraut wajah milik Adlina dan akhir sekali jari- jemarinya mula bermain dengan rambut Adlina yang panjang. Dia seperti merasakan ada suatu perasaan yang ganjil menyelinap masuk di dalm hatinya tetapi dia tidak pasti apakah perasaan itu. Aku sudah jatuh cinta dengan dia ke? Tanya Nadzi dalam hati. Argh! Tak mungkin, tak mungkin.... lagipun dia tu sama saja dengan Nayli, dan sebab dia tulah yang membuatkan arwah papa menyuruh aku kahwin dengan dia. Entah apalah yang telah dia gula- gulakan arwah papa sampai papa boleh sayang sangat dengan dia.
Jari- jemari milik Nadzi kini sudah berhenti bermain- main dengan rambut milik Adlina. Nadzi mengetap gigi sambil menggengamkan tangannya berbentuk penumbuk. Ikutkan hatinya ingin sahaja dia mengherdik Adlina sekarang tetapi memikirkan bau badannya yang agak tidak menyenangkan, dia terus membatalkan niat terlebih baiknya itu terlebih dahulu. Siap kau perempuan nanti kau akan terima balasnya jerit Nadzi dalam hati.

                                                  ***************

Bunyi pancuran air di dalam bilik air menggangu lena Adlina. Adlina mencelikkan matanya lalu dia menggosok matanya agar tidak terkatup kembali. Adlina melihat segenap bilik itu, dia mencari- cari kelibat Nadzi tetapi malangnya tiada. Erk? Apa kebengap sangatlah kau ni Adlina, kalau dah dengar bunyi pancuran air di bilik air bermaknanya dia tengah mandilah ish, bisik Aldina lalu dia mengetuk kepalanya.
Apabila mengingatkan tentang solat subuh, terus Adlina bangun dan pergi keluar daripada bilik itu. Lagi satu dia tidak ingin berlama- lama didalam bilik itu kerana takut di marahi oleh Nadzi. Ya Allah, kau lembutkanlah hati dia agar dia tidak memarahi ku hari ini, doa Adlina dalam hati.
 
                                              ********************

Selepas sahaja Adlina selesai menpersiapkan diri, terus saja kakinya pergi menuju ke arah dapur untuk menyediakan sarapan. Tetapi belum sempat kakinya sampai di dapur, dengan pantas pergelangan tangannya sudah ditarik oleh tangan milik Nadzi dengan kasar, hampir saja wajah Adlina tersembam di dada Nadzi akibat tarikkan tangan Nadzi yang agak kuat. Nadzi memandang Adlina dengan sinis. Adlina seakan-akan mengetahui sahaja maksud pandangan Nadzi itu,  dia kini tidak boleh lari kerana dia tahu tak lama lagi ada gunung berapi yang akan meletus didalam rumah ini.
“Aku tak sangka ada perempuan murahan dekat rumah ni” kata Nadzi dengan sinis lalu dia melepaskan cengkaman di pergelangan tangan milik Adlina. Adlina mengusap- usap lembut pergelangan milik tangannya kerana terasa sakit dengan cengkaman kuat Nadzi tadi.
“Sa.... sa.... ya tak.. tak faham apa maksud ab.. abang” balas Adlina dengan gentar. Wajahnya kelihatan takut- takut kerana dia tahu Nadzi pasti akan mengukitkan peristiwa malam tadi. Adlina menundukkan wajahnya sambil memandang lantai yang berkayu itu. Kedengaran Nadzi mengdenguskan nafas dengan kasar.
“Hump! Tak faham konon. Apa maksud kau hah! Kau tak faham ke atau kau buat- buat tak faham hah! Kau pikir aku ni dah buta ya? Habis tu yang semalam tu apa kebenda woi! Aku ini belum lagi hilang ingatan tau tak” jerkah Nadzi kepada Adlina.
Terhijut bahu Adlina apabila mendengar jerkahan Nadzi itu. Dadanya menjadi sebak, dia terasa air matanya mahu memberes sekarang juga tetapi dia cuba menahan sebaik mungkin agar dia tidak kelihatan terlalu lemah dihadapan Nadzi. Huh! Senangnya rupanya hidup perempuan ni ya? Hinjut bahu pastu buat- buat nangis depan lelaki, kerja tunjuk simpati saja bisik Nadzi dalam hati.
“Ya Allah abang, sumpah Ad tak sengaja lagipun semalam Ad tertidur kat situ lepas letak abang, Ad tak ada niat pun, maafkan Ad abang, maaf”pinta Adlina sambil dia memandang mata milik Nadzi dengan penuh simpati. Dia berharap sangat agar Nadzi tidak akan membelasahinya lagi.
“Huh! Tak sengaja konon, tadi kata tak faham tapi sekarang faham pulak. Lagi satu kau pikir aku boleh percaya sangat ke dengan kata- kata kau tu?” lidah Adlina sudah kelu apabila mendengar kata- kata Nadzi itu. Dia hanya mendiamkan diri lalu dia mengalihkan padangan ke arah lantai semula.
“Huh! Malas aku nak layan kau, lebih baik aku pergi kerja sekarang nanti lambat pulak. Dan kau jangan pikir lepas ni kau akan terlepas, kalau kau buat lagi sekali.... siap kau dan aku mungkin tak akan teragak- agak nak pecahkan kepala kau tu! Ingat tu!” selepas Nadzi berkata sebegitu, dia terus keluar daripada rumah itu lalu dia menghidupkan enjn kereta kesayangannya.

Selepas Adlina mendengar enjin kereta milik Nadzi sudah menderum keluar daripada kawasan rumahnya terus terduduk Adlina lalu air matanya menitis keluar tanpa mengikut arahan tuannya. Adlina rasa seperti sudah berputus asa, dia rasa dia sudah tidak larat lagi untuk menanggung semua ini. Tanpa melengahkan masa Adlina bangun semula lalu dia pergi ke kamar tidurnya untuk mengemas barang- barang miliknya. Dia sudah bertekad yang dia ingin pergi keluar daripada rumah yang bagaikan neraka ini, dan dia ingin pergi jauh daripada hidup Nadzi. Biarlah dia kena tanggung dosa sebagai isteri nusyuz kerana dia sekarang ini sudah tidak dapat sabar lagi dengan semua perkara yang berlaku kepada dirinya. 


                                      ************************
bersambung~

p\s: hai  sorylah hehe... hurmm kite nk tanyer ok tak heheh ... sorrylah klu x ok ... insyaallah cerpen ni dh nk abis.... kiter rase nnt mesti korang x puas hati dgn ending yg kiter buat.... sori diatas semua kekurangan2 yg kita buat kat novel tu.... tq kpd sesiapa yg sokong kite heehe.....  klu blh comentlah hehe biar kite tau ape yg salah hehe.....  thanks bace cerpen yg x seberapa ni hehe


-Ain Mat Salleh-

Tuesday, 5 November 2013

Novel: Kasih Yang Telah Hilang

Hye assalamualikum, hari ini saya nak tunjukkan novel pertama kita (novel yg th lame tergendala... baru skrg nk start buat) novel ni dah beberapa bulan yang lepas\ beberapa kurun dh buat (buat kat asrama sbb bosan -__-'') sorrylah klu ade slh ayat2 dlm tu.... lagipon kepala dh pening sbb x tau camner nk betolkan ayat2 tunggang langgang tu (syt dlm novel tu dh di betul kan tapi msih ade lagi yg salah '_'. huhu) lagi novel tu sebenarnye x tau tajuk lagi ... tapi baru skrg dpt tajuk =_='' teruknya aq ni...... oklah i hope korang dpt tolong kita betulkan novel ni.... please (sorry menyusahkan)  sebenarnya dh masuk bab 2 tapi mls nk copy balik kat microsof word... (bab 2 & separuh bab1 ada kat dlm buku tulis) okylah sorry ... selamat membaca cerita yg tunggang terbalik ni huhu .... sorry

 NOVEL
BAB 1

“Happy birthday to you, happy birthday to you… happy birthday to Aina … happy birthday to you,” kedengaran semua keluarga Aina menyanyikan lagu ‘Happy Brithday’ kepada Aina. Terkejut Aina apabila mendengar semua ahli keluarganya menyanyikan lagu kepadanya. Eh? Macam mana lah aku boleh lupa hari lahir aku sendiri monolog Aina dalam hati.

“Aina tiuplah lilin tu,” bisik abang Aina, Megat Shaeizlan. Selepas mendengar kata abangnya itu dia terus meniup lilin. Kedengaran bunyi tepukan bergema disekeliling Aina. Aina tersenyum bahagia.

Aina memandang ibu, ayah serta abangnya dengan bersilih ganti lalu Aina terus meluru ke arah keluarganya dan memeluk mereka.

“Happy Brithday sayang!” ucap ibu dan ayah Aina sambil mencium pipinya. Aina tersenyum sehingga ke telinga lalu mengucapkan terima kasih kepada ibu, ayah dan tidak dilupakan juga kepada abang kesayangannya.

SELEPAS mereka habis menyambut hari lahir Aina pada malam itu, secara tiba- tiba Megat Shaeizlan menolehkan kepalanya ke arah Aina. Kelihatan Aina sedang duduk di atas sofa sambil memejamkan mata, nampak gayanya Aina seperti sudah tidur. Tiba- tiba ‘Ting!’ mentol sudah menyala di atas kepala Megat Shaeizlan, tandanya tanduk di kepalanya juga telah tumbuh. Terus tersengih- sengih Megat Shaeizlan lalu dia bangun dan berjalan kearah peti ais.

“Abang, cuba awak tengok anak teruna awak tu! Sudah tumbuh pulak dah tanduk dia tu,” kata Siti Saleha kepada suaminya Megat Izzudin sambil menundingkan jarinya ke arah Megat Shaeizlan. Megat Shaeizlan sedang berjalan ke arah peti ais lalu mengosokkan tapak tangannya sambil tersenyum jahat tanpa menghiraukan mata ibu dan ayah yang sedang memandang ke arahnya .

Megat Izzudin mengelengkan kepalanya apabila melihat perangai anak terunanya itu. Nampak sahaja dah besar panjang, tapi perangai…..ish.. ish.... Nauzubillah! macam peraangai budak- budak tadika, monolog Megat Izzudin dalam hati.

Megat Shaeizlan terseyum-senyum sambil membuka pintu peti ais lalu di ambil beberapa ketul ais yang sudah beku. Sesudah di ambil beberapa ketul ais itu lalu dia  berjalan ke arah Aina.

Kelihatan Aina benar- benar terlena di atas sofa, Yes! jerit Megat Shaeizlan dalam hati. Dia mula meletakkan ais yang di pegangnya tadi di kedua- dua tapak tangan Aina, di kedua- dua tapak kaki Aina , tiba- tiba …………..

“Hurm…… sejuknya,” kata Aina dalam keadaan mamai. Apabila Megat Shaeizlan Nampak mulut Aina terbuka, cepat- cepat dia sumbatkan ais yang masih berbaki di tangannya ke dalam mulut Aina lalu dia terus melarikan diri. Segar terus mata Aina dan apabila dia bergerak sedikit habis semua ais jatuh bertaburan di atas sofa. Kemudian Aina mengeluarkan ais yang ada di dalam mulutnya. Mukanya sudah berubah tona. Dalam hati Aina sudah menyumpah senarah abangnya itu, kerana dia tau semua kerja ini selalunya Megat Shaeizlan sorang saja yang buat.

“ABANG!!!!!!!!!! ” jerit Aina dengan kuat. Agak-agaknya boleh roboh rasanya rumah Aina ini. Aina sudah bengang apabila abangnya itu ganggu tidurnya. Aina ingin segera bangun tetapi sebelum itu dia mengubah posisi kakinya sebelum bangun takut- takut nanti dia terjelopok pula.

“Alamak baby naga sudah keluarkan api , Cabut !!! ” jerit Megat Shaeizlan apabila melihat Aina sudah bangun dari sofa. Megat Shaeizlan sudah membuka langkah apabila dia melihat adiknya itu sudah mencerlungkan mata ke arah nya.

“Cabut jangan tak cabut nanti ada yang hitam sebab kena dek apinya baby naga ni,” kata Megat Shaeizlan dengan kuat sambil melarikan diri. Ei.... teruknya abang aku ni.... tak ada gelaran lain ke yang nak di bagi aku, macam comel ke? Angle ke? kata Aina dalam hati sambil mengepal- ngepal tangan.

“Kurang asam punya abang,” jerit Aina sambil mengejar abangnya. Maka terjadilah aksi kejar mengejar antara dua adik beradik. Macam anjing dengan kucing, pantang di usik langsung kata Megat Izzudin dalam hati.

Siti Saleha dan Megat Izzudin hanya tersenyum sambil menggelengkan kepala. Mereka mengangkat punggung lalu berjalan ke kamar tidur mereka dek kerana malas mahu melayan kerenah adik- beradik itu.

“Wah, ini tak boleh jadi ni! boleh tahan laju jugak baby naga ni,” kata Megat Shaeizlan sendirian sambil meneruskan larian. Habis satu rumah mereka maraton pada malam ini. Terkejut Megat Shaeizlan apabila melihat di depannya itu  jalan mati. Cepat- cepat dia memberhentikan langkah takut- takut nanti terlanggar dinding. Megat Shaeizlan memusingkan badannya itu, mata tertancap pada muka adiknya yang sudah ada di hadapannya. Oh, my gosh! kata Megat Shaeizlan dalam nada separuh berbisik. Apabila Aina mendengar kata abangnya itu dia terus tersenyum tanda kemenangan.

“Hah! mana abang nak lari lagi?” tanya  Aina dengan nada sinis sambil bercekak pinggang. Megat Shaeizlan menjadi gugup. Tanpa sempat Megat Shaeizlan mengelak, dengan sepantas kilat Aina mencubit lengan abangnya.

“Ouch!....”terjerit kecil Megat Shaeizlan sambil mengusap-usap lenganya yang terkena cubitan berbisa adiknya itu. Aduh! Sakitnya macam ketamlah adik aku ni……agaknya adik aku ni darah keturunan ketam kut.

“Abang mengutuk Aina ye?” tanya Aina. Eh? Macam mana dia tau ni?  Alamak kantoi sudah. Megat Shaiezlan hanya tersengih- sengih sahaja tanpa menjawab soalan Aina tadi.

“Adik ..... sakit tau lengan abang ni. Tak kesian ke kat abang? Boleh lembam sampai seminggu tau” kata Megat Shaiezlan dengan manja. Dia sebenarnya saja je cakap macam tu sebab nak bermanja- manja dengan adik sendiri. Takkanlah nak bermanja- manja dengan adik sendiri pun tak boleh kan.

“Eh? Betul ke sakit? Siannya..... nak tak adik cubit satu badan? Tu baru aje lengan .....” kata Aina dengan selamba sambil menjungkit- jungkitkan kening. Membulat mata Megat Shaiezlan apabila mendengar kata- kata Aina tadi. Mak ai? Takkanlah sampai macam tu sekali? Kejam giler dowh adik aku ni, ni dah kira kes mendera namanya.

bersambung..... >.<

p\s: hai .... kita nk tanyer mcm mane? klu ade yg perlu dibetul kan tlg bagi tau kita tau ^_^ terima kasih kerana sudi membaca cerita yg dh berkarat ni  >.< sorry sbb x best =__='' (my first novel yg tergandala pada masa dahulu ^_^)  hrumm... kita nk tanye ... tajuk mane yg plg sesuai antara 'KASIH YANG TELAH HILANG' atau 'KASIH YANG TELAH KEMBALI' (confiuse *_*'')
#novel yg pernah tergendala pada suatu masa dahulu -__-''
-Ain Mat Salleh-

Monday, 4 November 2013

Cerpen Baru

hurm... hai assalamualikum ^.^ sorylah ... lama x tulis .. kesian blog ni dh berhabuk hihi .... kiter nk bagi tau yg kite ade buat cerpen baru.... (cerpen ni dh lama nk buat tapi cuma mls aje hihi) tajuknya 'Izinkan Aku' hehe ... kite hrp cerpen ni oky drpd cerpen yg sebelum ini anyway thanks to kak tina derika, kak daeya, kak weeda, kak hana, kak aylahusna, kak... kak  banyaknyer mls pulak nk tulis hehe ... oky thanks kpd semua trmasuk semua group2 novel yg kite join dlm fb hihi...  thanks to Allah to hehe (i forget lah hihi) .... oklah smpai di situ ajelah kot ...  sebelum kite nk undur diri terimalah sedikit cerita spara cerpen kita yg x siap nnt ... hehe nnt klu dh siap sepenuhnya kita akan post kat blog ni and novelsyokgilaa.blogspot.com (this blog have 3 admin termasuk saya hehe) ^_^

Cerpen : Izinkan Aku

“ Woi! perempuan sial, kan aku dah kata kau tak payahlah nak sibuk jaga makan pakai aku. Menyibuk aja tau tak? Baik kau pergi berhambus daripada bilik aku sekarang jugak kalau tak aku sepak muka kau tu lagi sekali” jerkah Nadzi kepada isteri yang baru di nikahinya sebulan lepas. Perasaan bencinya kepada isterinya itu semakin bertambah apabila melihat muka isterinya itu berada di biliknya.
Terkaku terus tubuh Adlina apabila mendengar jerkahan Nadzi itu. Adlina menahan air matanya agar tidak gugur, jika air matanya gugur... nanti pasti Nadzi akan memarahinya lagi. Sepanjang awal pernikahan mereka Adlina tidak pernah dilayan dengan baik oleh suaminya. Setiap hari telinga dia akan mendengar cemuhan daripada suaminya terhadapnya. Setiap hari dia akan diperlakukan seperti boneka kepada Nadzi. Setiap hari dia akan disepak terajangnya daripada suminya. Walaupun Adlina dilakukan sedemikian rupa tetapi dia tetap bersabar kerana di dunia ini dia tiada sesiapa kecuali suaminya itu. Hidupnya dulu sepi tiada sesiapa,malahan tiada ibu, tiada bapa, tiada keluarga, dan dia juga tidak mempunyai kawan. Dia hanya anak yatim yang tidak mempunyai asal usul dan dia telah di kutip daripada keluarga Nadzi. Dari situlah dia mendapat menumpang kasih sayang yang telah hilang daripada hidupnya.
“Woi! Kau nak aku lempang telinga kau dulu ke? Baru kau boleh dengar hah! Dasar perempuan pekak”marah Nadzi kepada Adlina lalu dia pergi ke Adlina dan dia menarik kuat rambut Adlina.
“Abang, sakit bang, sakit...... tolong jangan buat Ad macam ni abang.......  ampun abang ... ampun .... Ad janji Ad tak akan buat lagi..” kata Adlina dalam gagap sambil menahan rasa sakit yang tak terperi. Air mata yang ditahan akhirnya tumpah jua dan dalam lama kelamaan  kedengaran bunyi esakan Adlina.
“ Argh! Baik kau senyap kalau tak aku hentak kepala kau dekat dinding hari ini” marah Nadzi apabila mendengar bunyi tangisan isterinya itu. Dia cukup benci mendengar tangisan perempuan. Huh! Nak tunjuk simpatilah tu.
Tanpa memikirkan kesakitan yang di alami oleh Adlina, dia menarik Adlina keluar dari biliknya lalu dia hempas pintu biliknya sekuat hati. Kini Adlina sudah berada diluar bilik Nadzi, dia hanya mampu menangis teresak- esak sambil memegang kepalanya yang masih terasa sakit. Rambutnya yang di tarik oleh Nadzi kini diusap perlahan- lahan kononnya mahu menghilangkan rasa sakit tetapi perbuatannya itu hanya sia- sia kerana kulit kepalanya tetap terasa sakit sangat seperti mahu tercabut. Didalam hati Adlina hanya mampu berdoa kepada Allah supaya membuka pintu hati Nadzi untuk menerimanya dengan seadanya dan dia berminta kepada Allah semoga terbuka pintu hati Nadzi untuk bertaubat dan kembali kepada jalan Nya.
                                          
                                             ********************

Pada waktu malam,Adlina menunggu Nadzi di ruang tamu rumah mereka. Hatinya gelisah menunggu kepulangan sang suami. Sejak daripada hari itu Nadzi pergi keluar rumah tanpa pulang selama 3 hari. Sudah berkali- kali dia call Nadzi tetapi tidak diangkat malah di biarkan sahaja. Sihatkah dia? Sakitkah dia? Semua persoalan itu berlegar- legar didalam otaknya. Rasa rindunya pada Nadzi membuak- buak. Walaupun Nadzi tidak pernah membalas rasa cintanya tetapi rasa cintanya terhadap Nadzi tak pernah terhakis malah semakin bekembang mekar. Tengah sedap- sedap Adlin mengelamun tiba- tiba kedengaran bunyi ketukan pintu rumahnya bertalu- talu.
Tok! Tok! Tok!
Ya Allah, kata Adlina dalam hati sambil mengurut dada nya berkali- kali. Adlina segera bangun daripada sofa lalu dia pergi ke arah pintu. Telinganya terasa bingit apabila mendengar ketukan di pintu tanpa henti. Di hayunkan langkah kakinya dengan lebih pantas selepas itu dia memulas tombol pintu rumahnya. Alangkah terkejutnya dia apabila melihat Nadzi dalam keadaan mabuk dan dikiri Nadzi ada seorang wanita yang berpakian seksi sedang memapah Nadzi agar tidak terjatuh. Betapa sedihnya hati Adlina apabila melihat keadaan suaminya itu. Hatinya berasa sedih sangat. Dia seperti dapat merasakan hatinya dihiris- hiris oleh pisau.
“Woi! Takkan kau nak tengok sahaja, cepatlah buka pagar ni, takkanlah itupun aku yang perlu cakap, dasar bodoh” tempik perempuan seksi itu kepada Adlina.
Alangkah terkejut Adlina apabila mendengar tempikan wanita itu. Walaupun kedengaran bunyinya agak kurang ajar tetapi Adlina tetap bersabar. Dengan cepat Adlina mengambil kunci pagar rumahnya lalu dibuka pagar yang berkunci itu. Wanita tadi itu terus masuk kerumah itu sambil memapah Nadzi sekali lalu dia memberikan isyarat mata kepada Adlina tanda menyuruh supaya Adlina pula yang memapah Nadzi. Huh! Menyusahkan aku betullah, kata perempuan itu dalam hati lalu dia pergi keluar daripada rumah Adlina selepas Adlina menyambut Nadzi tadi.
“Em....Em... Emy, you nak pergi mana tu? Hahaha....... you ni honey, jomlah kita pergi masuk dalam bilik sekarang.... i bosan ni” kata Nadzi dalam keadaan mabuk. Astarghfirllahhalazim ..... mengucap Adlina dalam hati. Dia memapah Nadzi masuk kedalam bilik tidur sambil mendiamkan diri apabila mendengar suara Nadzi meracau- racau bagaikan histeria saja lagaknya.
Setelah mereka sampai di kamar tidur terus Adlina meletakan Nadzi di atas katil lalu dia membetulkan sedikit posisi Nadzi yang agak senget kepada lurus. Apabila Adlina mahu pergi keluar daripada kamar itu tiba- tiba dia merasakann lengannya  di tarik kasar sehingga menyababkan dia terbaring di atas katil bersama dengan Nadzi. Terpinga- pinga Adlina seketika, tetapi disedarkan dirinya agar tidak terus terleka. Ketika Adlina mahu bangun daripada pembaringan tiba- tiba dia merasakan tangan Nadzi melingkar dipinggangnya lalu di tarik badan Adlina yang kecil di dalam pelukan.  
“You nak kemana ni Em? Dahlah tu..... jom tidur dengan i, i penat ni”
Zap! Kini hati Adlina berasa seperti dihiris buat kesekian kalinya lagi apabila mendengar kata- kata Nadzi itu. Tidak semena- mena air matanya terus muluncur laju tanpa henti. Dia benar- benar ingin beredar dari kamar itu tetapi malang bila kudranya tidak mampu merenggangkan pelukan kemas milik Nadzi. Dalam hati tidak rela, dia terpaksa juga merebahkan tubuh di sisi Nadzi meskipun dia tahu akibat yang bakal dia hadapi.

                                    **************************



(akan bersambung kemudian hehe) 
p\s: sorry klu citer ni x best but..... i will try the best to do this story ^.^ ...... dan jgn lupe jenguk bog lagi satu tu ye hehe (http://novelsyokgilaa.blogspot.com/) i hope you all will be enjoy ^.^ (my english broken lah hehe)
-Ain Mat Salleh-